poniedziałek, 16 grudnia 2013

Ciastka pomarańczowo-czekoladowe

Oprócz tradycyjnych korzennych pierniczków warto upiec na święta coś, co pozytywnie zaskoczy gości smakiem a jednocześnie wkomponuje się w świąteczny klimat. Moją propozycją jest połączenie czekolady i pomarańczy. Ciasteczka są bardzo proste w wykonaniu, więc możemy je spokojnie piec nawet "w ostatniej chwili" :) Są pyszne zaraz po upieczeniu, ale możemy je spokojnie przechowywać do 2-3 tygodni w szczelnie zamkniętym opakowaniu.


Składniki:
  • 50g gorzkiej czekolady (ja użyłam tej)
  • 100g miękkiego masła
  • 100g dżemu pomarańczowego (może być też ten :) )
  • 70g cukru
  • szczypta soli
  • 1 op. cukru wanilinowego
  • 200g mąki pszennej
  • 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 20g kakao (ja użyłam tego)
  • ew. skórkę startą z połowy pomarańczy
Przygotowanie:
  •  czekoladę najlepiej schłodzić i drobno posiekać. Ale i bez schładzania sobie poradzicie. Będzie bardziej brudzić po prostu :)
  • masło i dżem wyrobić mikserem na gładką masę. Stopniowo dodawać cukier, sól i cukier wanilinowy. Wyrabiać aż powstanie gładka masa.
  • dodać mąkę wymieszaną z proszkiem do pieczenia i kakao i wyrabiać mikserem najpierw na najniższych obrotach, potem stopniowo je zwiększając. Kiedy ciasto będzie gładkie, przełożyć na blat posypany mąką i zagnieść ciasto ręcznie.
  • podzielić ciasto na 3 części, z każdej uformować wałek grubości ok. 3cm. Każdy wałek zawinąć osobno w folię i odłożyć do lodówki na godzinę.
  • po wyjęciu ciasto pokroić (najlepiej nożem z piłką) na plasterki grubości 1cm i ułożyć na blaszcze wyłożonej papierem do pieczenia. Ciastka możemy ewentualnie lekko docisnąć palcem i uformować, jeżeli nie mają ładnego owalnego kształtu. (Uwaga! Możemy wałki ciasta przed pokrojeniem obtoczyć w cukrze, jak w przypadku ciastek rumowych :) )
  • Ciastka pieczemy w temp. 180 stopni 15-20 minut. (termoobieg: 160 stopni)
  • Po upieczeniu ciastka wystudzić na kratce kuchennej. Udekorować według uznania. Ja użyłam 1/2 czekolady (którą roztopiłam z dodatkiem 2 łyżek śmietanki 30% i 4 łyżek świeżego soku pomarańczowego), cukru kandyz oraz cukrowych płatków śniegu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz