sobota, 19 listopada 2016

Ciężkie ciasto czekoladowe

Deszczowe dni, jak dzisiejszy, mają to do siebie, że nie zachęcają do ruszania się z domu, ale zdecydowanie zwiększają ochotę na pyszne domowe ciasto. Najlepiej czekoladowe. Od dawna chciałam wypróbować ten przepis z książki Nigelli Lawson, a ponieważ nie od dziś wiadomo, że czekolada świetnie poprawia humor, stwierdziłam, że to odpowiedni moment :) Ciasto jest ciężkie i wilgotne, idealne na jesienną pogodę!
Zmniejszyłam ilość składników o połowę, ponieważ mam malutką keksówkę, ale jeżeli zamierzacie skorzystać z normalnych rozmiarów blaszki, zastosujcie podwójną porcję.



Składniki:
  • 110g masła
  • 180g brązowego cukru
  • 1 jajko
  • odrobina aromatu waniliowego
  • 50g gorzkiej czekolady o jak największej zawartości kakao (u mnie 70%)
  • 100g mąki
  • 1/2 łyżeczki sody oczyszczonej
  • 125ml wrzątku
 Przygotowanie:
  • ucieramy miękkie masło z cukrem, jajkiem i aromatem waniliowym.
  • dodajemy roztopioną i lekko przestudzoną czekoladę, ucieramy aż składniki się połączą.
  • mąkę mieszamy z sodą oczyszczoną i dodajemy po łyżce, na zmianę z wrzątkiem, do ciasta, ciągle ucierając.
  • wlewamy ciasto do keksówki wyłożonej papierem do pieczenia i pieczemy w temp. 190 stopni przez 20 min (lub 30 przy większych blaszkach), następnie obniżamy temperaturę do 170 stopni i pieczemy jeszcze 10 (lub 15) minut. W przypadku tego ciasta metoda "suchego patyczka" nie zadziała, ponieważ ciasto nawet po upieczeniu będzie wilgotne.
  • odstawiamy do całkowitego wystudzenia.


2 komentarze: